Weet jij wat je advertentie euro je oplevert?

Het valt mij op dat veel adverteerders niet weten wat hun geïnvesteerde budget ze oplevert.
Hoe zit dat bij jou? Weet jij welk zoekwoord jou de meeste omzet oplevert? En hoeveel die
omzet je dan kost aan reclame budget?

Wat mij eigenlijk nog meer verbaast is dat bijna niemand er ook naar vraagt. Het budget dat
besteed wordt hangt veelal samen met de totale omzet die ze genereren. Maar niet alle
omzet is toe te schrijven aan een kanaal. Maar daarover straks meer.

Google Analytics

Met Google Analytics kun je heel goed inzicht krijgen in wat je klanten doen op je website.
Koppel je Analytics en Adwords aan elkaar dan krijg je ook inzicht in welke zoekwoorden jou
het meeste opleveren. Door goed te kijken naar deze gegevens kun je meer rendement
halen uit jouw geïnvesteerde euro.

Een winkel met een webshop adverteert bij Google. Het is goed te meten wat er omgezet
wordt in de webshop en wat dit kost. Maar hoe ga je nu om met de verkopen in de winkel.
Welk percentage is afkomstig van het Google of de krant of zijn toevallige passanten. Dat is
moeilijk te meten. Google heeft wel een dergelijke optie, maar die is alleen geschikt voor
grote winkelketens met veel winkelbezoekers. De kleinere onderneming zal het dus op een
andere manier moeten doen.

  • Wat zijn de opties.
    Navragen bij de klant. Klanten vinden dit over het algemeen helemaal niet vervelend
    en het geeft jou meer inzicht.
  • Gebruik maken van kortingsacties die alleen in een bepaalde campagne wordt
    gebruikt.
  • De mogelijkheid bieden om via de website een afspraak te plannen met een
    verkoper.

Het wordt natuurlijk geen zuivere meting, maar je weet meer dan dat je niets doet. Eigenlijk
zijn er voor alle bedrijven wel manieren denkbaar waarop je iets meer inzicht kan krijgen of
jouw reclame inspanningen werken.

Wil je eens van gedachte wisselen over de mogelijkheden voor jouw bedrijf?