Mobiel first indexering wat betekent dit voor u?

Je kan er niet onderuit. Eerst had iedereen het er over dat je website geschikt moest zijn voor mobiel want dat zou het worden, en je twijfelde nog een beetje. En nu begint iedereen over mobile first indexing. Moet je hier wat mee of is het een mooi verkoopverhaal?

Dat nu echt de meeste websites op een mobiel worden bekeken staat als een paal boven water. 80% van onze klanten hebben meer mobiele dan desktop bezoekers.

En nu komt Google met Mobile First Indexing. Wat betekent het en wat houdt dit in voor uw vindbaarheid.

Mobile first indexing

Wat is Mobile First Indexing?

Mobile First Indexing betekent niets meer dan dat Google kijkt naar de mobiele versie van je website om te kijken waar je site over gaat. Hierdoor kan het zijn dat je minder goed vindbaar wordt in Google. Ook laadtijd en gebruiksgemak spelen een belangrijke rol in de beoordeling van Google. Is jouw mobiele website dus anders dan je desktop versie of is de laadtijd voor mobiel traag, dan is het tijd om actie te ondernemen.

Wat is het doel van Mobile First Indexing

Om met de woorden van Google te spreken; “to better help our, primarily mobile, users find what they are looking for”. De gebruiker een betere gebruikerservaring beiden is het grootste doel van Google. En omdat mensen voornamelijk mobiel zoeken op Google moet de site goed functioneren op een mobiele telefoon.

Wat betekent dit voor u.

Mobiele website

Moet je nu bang zijn dat je niet meer vindbaar bent als jouw site mobiel geïndexeerd wordt? Dat hangt er van af. Het grootste gevaar is er voor bedrijven die een aparte mobiele website hebben. Dit wordt door Google gezien als 2 aparte websites.

Mobiele websites zijn vaak speciaal geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en hebben daardoor een andere inhoud dan de desktop versie van de site. In dit geval schuilt het gevaar dat je website minder goed vindbaar wordt. Zeker als je minder tekst en SEO optimalisatie hebt voor je mobiele website.

Responsive website

De meeste bedrijven hebben een responsive website. Voor deze bedrijven is het goed om te kijken of de mobiele variant hetzelfde is als de desktop variant. In sommige gevallen wordt bij responsive websites gekozen om bepaalde content niet weer te geven op een mobiel device. Denk hierbij aan grote stukken tekst of video en foto’s. Veelal omdat dit de laadsnelheid voor de site verbeterd. Dit zou kunnen betekenen dat je website anders geïndexeerd wordt zodra deze mobile first geïndexeerd wordt.

Wat u moet doen om goed vindbaar te blijven

Voor bedrijven met een mobiele versie van de website is het meeste werk weggelegd. Zij moeten kijken of de SEO waarden die in de desktop versie zit ook in de mobiele versie zit. In de meeste gevallen zal dit niet zo zijn en moet de mobiele website behoorlijk aangepast worden wil je goed vindbaar blijven.

Voor bedrijven met een responsive website is het raadzaam de website te testen. Zitten er verschillen tussen de mobiele en desktop versie en hoe belangrijk zijn deze voor uw vindbaarheid. Wellicht kan uw websitebouwer u dit ook vertellen. En weet u niet waar u naar moet kijken dan kunnen wij hier ook bij helpen.

Een manier om snel te testen of je website geschikt is voor mobiele weergave is de mobielvriendelijke test van Google zelf.

Is uw website nog niet geoptimaliseerd voor mobiele weergave? Dan heeft u grote kans dat u straks niet of nauwelijks vindbaar bent in de zoekmachine. Persoonlijk denk ik dat u dan echt kansen mist. Is dit het geval dan kunnen we het best een keer koffie drinken en adviseer ik u graag over de mogelijkheden die u heeft online. Boek een afspraak voor een eerste kennismaking.