Conversie optimalisatie. Wat is het? En wat is het voordeel voor jou.

Ken je dat? Genoeg bezoekers op je website, maar je hebt het gevoel dat er veel meer uit zou moeten komen. Meer geld pompen in reclame en klikkosten levert je niet het gewenste resultaat. Dan is conversie optimalisatie wellicht iets voor jou.

Conversie optimalisatie is het oplossen van knelpunten in een website, zodat meer mensen converteren (doen wat jij ze wil laten doen. Kopen, lead generatie, etc.)

Conversie optimalisatie werd voorheen voornamelijk door de grotere bedrijven als BOL, CoolBlue etc gedaan. Het MKB bleef een beetje achter. Maar langzaam zien ook daar steeds meer bedrijven de voordelen van conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie

Wat zijn dan die voordelen.

Stel je voor dat niet 2 van de100 maar 4 van de 100 mensen een conversie doet op je website. Dat betekend dat je 2 keer zoveel verdient aan je geïnvesteerde marketing budget.

Daarnaast haal je door conversie optimalisatie knelpunten uit de site. Hierdoor wordt de gebruikerservaring beter. En als de gebruikerservaring verbeterd komen klanten vaker terug en wordt de site beter aanbevolen. Kortom voordelen te over.

Het optimalisatie proces.

Een optimalisatie proces bestaat uit onderzoeken, aanpassen en testen. Het is dan ook geen proces dat in een week gepiept is. Voor een goede optimalisatie heb je voldoende meetgegevens (bezoekers) nodig. Maar die tijd is het in mijn ogen dubbel en dwars waard.

Onderzoek

Om te kunnen optimaliseren moet je eerst onderzoeken waar de knelpunten in de website zitten. Hiervoor kun je Google Analytics gebruiken. Dit pakket bied een schat aan informatie over waar bezoekers uitstappen of delen van de website die niet goed presteren.

Het ligt voor de hand om dan eerst te kijken naar eventuele fouten op de pagina of onduidelijkheden. Daarna kun je kijken wat je moet aanpassen om bezoekers beter te laten converteren.

Naast het analyseren van de site in Google Analytics kun je werken met heatmaps, sessie opnamen en conversiefunnels om te zien waar verbetering mogelijk is. Hier zijn verschillende tools voor. Wij gebruiken graag Hotjar

Aanpassen en testen

Als je dan weet waar de schoen wringt kunnen je beginnen met het aanpassen van de website. Aanpassingen betekend echter niet meteen dat het goed werkt. Daarom test je de aanpassingen altijd, bijvoorbeeld door AB testing. Als er voldoende gegevens vergaard zijn om een goed oordeel te kunnen vellen wordt de aanpassing gepubliceerd.

Conversie optimalisatie is een belangrijk onderdeel binnen de online marketing. Vaak wordt er vanuit een onderbuik gevoel gereageerd of worden er door ongeduld snel beslissingen genomen. Dit kan echter leiden tot tegenovergestelde resultaten. Bezoekers van je website denken zelf. Wat jij denkt dat de klant wel begrijpt kan juist door de klant niet begrepen worden.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met conversie optimalisatie. Bedenk goed, op de website moet het gebeuren.