7 Google Ads tips

Google Adwords is een hele mooie tool die er voor kan zorgen dat je veel relevante bezoekers naar je website krijgt. Maar het is ook een hele uitgebreide tool. Als je er niet regelmatig mee werkt kan het onduidelijk zijn wat je kan installen en waar je dit moet doen. Hierdoor kan er veel geld door het doucheputje wegvloeien.

Aan de hand van de volgende 7 tips zal ik je helpen om Adwords beter voor je te laten werken. Het zijn de meest voorkomende instellingsfouten die ik tegenkom bij Adwords accounts die ik overneem. Als je ze goed aanpakt zullen je resultaten zeker verbeteren.

Google Ads tips
  • Maak geen gebruik van Adwords Express

    Adwords Express is in het leven groepen om een hele eenvoudige advertentie oplossing te bieden aan startende adverteerders. Deze versie is zeer beperkt in zijn mogelijkheden en geeft over het algemeen een minder rendement.

  • Kies het juiste netwerk

    Als je een campagne aanmaakt moet je een netwerk kiezen. Google heeft als voorkeur zoeknetwerk met display select. Kies her altijd voor het type netwerk waarvoor je je campagne opzet. In de meeste gevallen dus Zoeknetwerk of display netwerk, maar niet gecombineerd.

    De manier van adverteren in het zoeknetwerk is heel anders dan in het display netwerk. Het meest effectief zij je advertenties als je ze schrijft voor het netwerk waarvoor je ze wil inzetten.

  • Kies het juiste gebied

    Zorg dat je adverteert in het juiste gebied.
    Standaard staat de targetting op Nederland. Maar als je alleen regionaal werkt wil je niet dat je advertentie buiten je verzorgingsgebied getoond wordt. Deze targetting instellingen doe je per campagne onder het tabje instellingen. Je kunt targetten op plaats of meerdere plaatsen en een straal rondom een plaats.

    Als je een klein budget hebt is het beter eerst op een kleiner gebied in te zetten. Op deze manier weet je zeker dat je in een bepaald gebeid goed vertoond wordt. Je dekkingsgraad is hierdoor beter zodat je ook nog eens beter kunt zien welke worden voor jou interessant zijn.

  • Gebruik niet te veel zoekwoorden per advertentiegroep

    Zorg dat je meerdere advertentiegroepen aanmaakt met slechts enkele (5 tot 10) bij elkaar passende zoekwoorden. Door je zoekwoorden zo gericht mogelijk bij elkaar te zetten kun je hele gerichte advertentieteksten schrijven en goede landingspagina’s instellen. Hierdoor worden je advertenties relevanter, je klikkosten lager en de kans op converse hoger.

    Door het goed opzetten van je campagne en advertentiegroep structuur blijft je campagne overzichtelijk. Hierdoor is het eenvoudiger om te optimaliseren en te meten.

  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden

    Door bepaalde zoekwoorden uit te sluiten kun je voorkomen dat advertenties aan de verkeerde personen wordt weergegeven. Als je alleen nieuwe producten verkoopt zou je bijvoorbeeld 2e hands kunnen uitsluiten. Of als je banken verkoopt dan zou ik ING, RABO etc. uitsluiten. Snap je hoe het werkt? Het scheelt een hoop nutteloze klikken.

  • Gebruik Google Analytics

    Google Analytics is het analyse pakket van Google. Je kunt hiermee meten wat bezoekers op je site doen. En je kunt een koppeling maken met Adwords.

    Door doelen vast te stellen in Analytics, zoals bijvoorbeeld een voltooide verkoop, kun je zien welke campagnes en zoekwoorden voor jou echt interessant zijn. Het in zetten van Google Analytics geeft je meer inzicht in de prestaties van je Adwords account.

  • Maak gebruik van zoekwoordtypen

    Veel mensen zijn niet eens op de hoogte van zoekwoordtypen in Adwords, maar ze bestaan echt. Het is een manier om aan te geven hoe Google een zoekwoord moet gebruiken. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je alleen een advertentie wil tonen als de zoeker het exacte zoekwoord intoetst. Of alleen als de zoekwoorden in een bepaalde volgorde in een zoekopdracht staan. Hoe je dit doet en welke zoekwoordtypen er zijn heb ik uitgebreid beschreven in dit blog artikel.

    Door je zoekwoorden goed in te zetten kan je veel niet relevant verkeer voorkomen.